Torsdag 16. oktober 2025
Bestyrelsen er i gang med at formulere ny vision og strategi for de kommende år. Arbejdet skal være færdigt forud for næste sæson og vil inden vil blive genstand for dialog med medlemmerne.
Et væsentligt grundlag for arbejdet er den medlemsundersøgelse, vi har gennemført og den gæsteundersøgelse, der kører fortløbende.
Det er et omfattende datamateriale med små 800 medlemsbesvarelser og pt. over 300 gæstebesvarelser. Og udover tal, har undersøgelserne også givet os ca. 1000 kommentarer.
Bestyrelsen ser undersøgelserne som ledelsesinformation, men vil gerne orientere om hovedresultaterne, der indeholder mange positive ting, men også områder for forbedring.
Vores helt overordnede loyalitetsscore (Net Promotor Score – NPS) er rigtig flot, idet den i VGC er 55 mod 45 i det nationale benchmark. Det afspejler, at vi har mange medlemmer, der vil anbefale klubben til andre og relativt få, der ikke vil.
Men ligesom andre klubber har vi medlemmer som tilkendegiver, at de har nået en alder, hvor de overvejer om de kan fortsætte med medlemskabet, at de ikke får udnyttes deres medlemskab nok, eller at det er svært at få starttid. Det er derfor et vedvarende arbejde at tiltrække og fastholde nye medlemmer.
Banen får flotte tilbagemeldinger fra medlemmerne. Banen opleves velplejet, varieret og spændende. Vores gæster har samme oplevelse, og at de oplever, at greens er rigtig gode. Som et kuriosum bedømmer gæsterne greens bedre end medlemmerne.
Såvel medlemmer som gæster oplever, at der er udfordringer med flow i spillet samt ventetid, og en del kommentarer adresserer de udfordringer, der kan være ved turnet mellem sløjfer.
Atmosfæren
Atmosfæren i klubben vurderes generelt lidt lavere i forhold til landsgennemsnittet. Særligt 3 berøringspunkter scorer lavt. ”hyggelig atmosfære”, ”socialt miljø” og ”gode sociale arrangementer”. Vi ved fra DGU, at det resultat ikke er unormalt for klubber med mange medlemmer, men vi skal være opmærksomme på det.
Mad og drikke.
Restauranten i klubben scorer ikke højt i medlemsundersøgelsen. Herunder er der i kommentarerne også kritik af de fysiske rammer, ikke mindst akustikken. Gæsternes vurdering af deres besøg i Restauranten er til gengæld betydeligt bedre end medlemmernes.
Vores træningsfaciliteter scorer højt og det samme gør Proshop og Træning.
Ledelse og information samt Priser og produkter scorer gennemsnitligt. I kommentarerne er der en del kritik af Bestyrelsens indførelse af ”6 dages reglen”, men der er samtidig også kommentarer med ros for intentionen med at afbalancere hensynet til forskellige medlemsgrupper og sikre flest mulige åbne tee-tider.
På punktet ”ledige tider på banen, når jeg ønsker det” scorer vi lavt. Der er en del kommentarer/bemærkninger der omhandler, at hver anden starttid ikke kan bookes (boldrendetid) og forslag om, at dette ændres ved at indføre ”ugens bane”. En model der omtales ”18/9 modellen”. Omvendt er der kommentarer, der roser den store fleksibilitet, som vores nuværende model giver, så det er ud fra kommentarerne et punkt, der skiller medlemmerne.
Boldrendetid contra booking af starttid.
I medlemsundersøgelsen spurgtes der ind til adfærden, når man skal spille en runde golf. Booker du starttid eller benytter du boldrendetid?
- 48% svarer at de altid eller næsten altid booker en starttid
- 35% svarer at de oftest booker en starttid, men at de også benytter en boldrendetid en gang imellem.
- 13% svarer at de oftest benytter boldrendetid, men at de også booker en starttid en gang imellem.
- 4% svarer at de altid eller næsten altid benytter en boldrendetid.
Det at være ”frivillig” scorer gennemsnitligt i forhold til landsgennemsnittet. Det er rigtig flot at vi har så mange frivillige som bidrager til fællesskabet.
Fra medlemsundersøgelsen har vi modtaget mange tilkendegivelser fra medlemmer som ønsker at yde en frivillig indsats med forskellige gøremål.
Kontaktoplysninger videregivet til relevante udvalg/serviceområder som tager kontakt.
Undersøgelse blandt nye medlemmer. Udover de store undersøgelser ved medlemmer og gæster er der gennemført en undersøgelse målrettet nye medlemmer. Der er generelt ros til Begynderudvalgets arbejde, men undersøgelsen peger også på, at der kan være udfordringer med at slå rod i en golfklub for nogen. Det er værdifuldt information til vores arbejde med at tiltrække og fastholde medlemmer.
Ovenstående er de hovedresultater, undersøgelserne har givet. Som nævnt er det værdifulde input til det strategiarbejde, der er i gang.
Med venlig hilsen
Claus Svold
Formand